Kom igång med utskick av nyhetsbrev med MailChimp och WooCommerce

Driver du en E-handel som drivs av WooCommerce och vill komma igång med nyhetsbrev? Lysande! Då har du kommit helt rätt. I denna artikel får du lära dig hur du kommer igång med dina nyhetsbrevsutskick samtidigt som du kopplar Mailchimp till WooCommerce. Men först lite punkter om varför du ska ha ett nyhetsbrev relaterat till din E-handel

  • E-postutskick är 40 gånger mer effektiva för att skaffa nya kunder än Facebook – McKinsey
  • 81% av alla som handlar online har en högre sannolikhet att handla igen om du använder dig av nyhetsbrevsutskick – McKinsey
  • E-post har den högsta konverteringsgraden jämfört med sociala medier och betald annonsering – DMA
  • De som prenumererar på ditt nyhetsbrev är 3 gånger mer benägna att dela ditt innehåll via sociala medier – QuickSprout
  • 72% föredrar att ta del av kampanjer via nyhetsbrev jämfört med sociala medier – MarketingSherpa
  • E-postmarknadsföring bidrar till mer konverteringar än någon annan marknadskanal – Monetate

Är du alltså inte redan igång med nyhetsbrev är det hög tid att köra! I denna guiden förklarar jag med MailChimp och WooCommerce som verktyg, men det finns fler leverantörer av nyhetsbrev. MailChimp är dock ett extremt kraftfullt verktyg för det kontra vad du betalar i månaden. För de flesta E-handlare är det förövrigt gratis tills du blir lite större

Skapa ett MailChimp-konto

Ett konto för MailChimp skapar du på https://mailchimp.com/ – Det är enkelt att göra och kostar ingenting. Det enda du behöver göra är att fylla i din E-postadress, önskat lösenord och sedan verifiera ditt konto genom att följa länken som skickas till din angivna mailadress. I samband med att du verifierar ditt konto får du fylla i lite mer information relaterat till dig och din verksamhet.

När du är igång med ditt konto är det dags att skapa din första mall för ditt utskick.

Skapa en MailChimp-mall för utskick

För att skapa en mall för dina kommande utskick så klickar du på Templates i menyn och sedan trycker du på Create Template. Här har du möjlighet att välja på ett antal layouter baserat på vad du är ute efter att förmedla för information. Vill du till exempel knyta an dina nyhetsbrev till din E-handel så kan Sell Products vara att rekommendera.

När du valt din mall kommer du in i deras redigerare. Här kan du designa din mall ytterligare hur du vill ha den och bland annat lägga till din logga. Men detta kan vi fortsätta med senare, så tryck på Save and Exit för nu är det dags att koppla ihop MailChimp med WooCommerce.

Koppla ihop WooCommerce och MailChimp

Att koppla ihop WooCommerce och MailChimp är väldigt enkelt! Det första du behöver göra är att installera WordPress-tillägget MailChimp for WooCommerce – Du hittar detta tillägget här https://wordpress.org/plugins/mailchimp-for-woocommerce/

När du har installerat tillägget så aktiverar du det och klickar på Mailchimp i vänstermenyn. Där behöver du sedan fylla i en API-nyckel från ditt MailChimp konto. För att ta fram denna API-nyckel så loggar du in på ditt MailChimp konto och går in på Settings under ditt konto. Välj sedan Extras > API Keys och tryck på Create A Key. Kopiera sedan denna API key och klistra in i fältet under inställningarna i WordPress. Tryck sedan på Save All Changes.

När detta är gjort kommer du att få fylla i information om din butik (vissa fält kan vara förifyllda). När du gått igenom stegen så kommer din butik att synkas med ditt MailChimp konto. Det kommer även att läggas till en checkruta i kassan om man vill prenumerera på ditt nyhetsbrev!

Skapa ditt första utskick

Nu när du äntligen är igång efter allt kopplande är det dags att skapa ditt första utskick till dina kunder. Detta gör du genom att gå på Campaigns och sedan trycker du på Create Campaign. Här väljer du Email och sedan namnger din kampanj. Ett tips är att namnge det med datum och typ av innehåll för att hålla koll på dessa senare

När du kommit vidare så väljer du först vilka som ska ta emot mailet. Här väljer du den lista som finns och sedan trycker du på Save. Nästa steg är att välja vem mailet är ifrån, och detta är vanligtvis förifyllt sedan du skapade kontot.

När detta är valt så ska du välja ett ämne för ditt nyhetsbrev. Tänk på att ha en rubrik som får uppmärksamhet. MailChimp listar olika tips du kan tänka på här

Nu äntligen är det dags att skapa själva innehållet. Tryck på Design Email och du får här möjlighet att välja mellan färdiga layouts eller teman, eller den template som du skapade innan. Beroende på vad du förmedla så välj den du tycker passa bäst. I detta exempel har jag valt att använda mig av ’Tell A Story’

I redigeraren kan du enkelt lägga in nya block och anpassa de existerande som ingår i layouten. Du kan lägga in texter, bilder, din logga och massor av mer möjligheter. Eftersom du kopplat din WooCommerce-butik till MailChimp kan du även lägga in produkter och kampanjkoder direkt från WooCommerce i nyhetsbrevet.

När du sedan är klar med ditt nyhetsbrev trycker du på Save & Close och då är det redo att skickas ut! Antingen trycker du på Schedule för att schemalägga när det ska gå ut, eller så skickar du det direkt med knappen Send

Och du är nu klar! Ditt mail skickas ut till dina prenumeranter på listan du har valt och förhoppningsvis har du skapat ett tillräckligt engagerande mailutskick för att öka försäljning i din E-handel

Har du några frågor eller funderingar? Kommentera nedan så försöker jag hjälpa dig

Photo by Mathyas Kurmann on Unsplash

1 Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *