Nu när du har kommit igång med MailChimp och kanske har kopplat ihop det med din WooCommerce-butik så är det dags för dig att börja mäta resultatet av dina mailkampanjer med Google Analytics! Detta gör så att du kan mäta de konverteringar som sker på din webbplats med trafiken från dina e-postutskick
Koppla ihop ditt konto med Google Analytics
För att börja spåra dina kampanjer så måste du godkänna kopplingen mellan Google Analytics och MailChimp. Detta gör du genom följande steg
- Navigera till Integrations-sidan på ditt MailChimp konto. Du hittar denna sida under Din Profil -> Account -> Integrations
- Klicka på Google: Analytics, Contacts and Docs
- Klicka på Authorize Connection. Om du inte redan är inloggad på ditt Google-konto kommer du bes att logga in på detta

- Klicka på ’Allow’ för att tillåta att MailChimp har tillgång till ditt Google Analytics-konto. Du kommer då att återvända till ditt MailChimp konto och du är redo att komma igång med att spåra dina kampanjer
Lägg till spårning på en MailChimp-kampanj
För att lägga till Google Analytics spårning på din kampanj så följer du stegen nedan:
- Skapa en ny kampanj
- Under Settings & Tracking – Klicka i rutan jämte Google Analytics link tracking
- Tryck på Save
Nu kommer det att spåras information från dina utskick till ditt Google Analytics konto!
Frågor eller funderingar? Kommentera nedan så försöker jag hjälpa till så gott jag kan!
Photo by Edho Pratama on Unsplash