Idag mailade Pinterest ut om att nu äntligen kan man börja annonsera till den svenska massan som använder Pinterest. I undersökningen Svenskarna & Internet från 2018 så använder 21% tjänsten, en ökning från 17% år 2017. Majoriteten är kvinnor och tjänsten används främst för inspiration i alla möjliga olika miljöer.
Har du kvinnor som målgrupp för din tjänst eller e-handel är Pinterest ett perfekt ställe att synas på, och med tanke på att deras annonsering för den svenska marknaden är helt ny så finns det mycket outforskad mark och troligtvis en relativt låg kostnad nu i början!
Varför använda Pinterest Ads?
Vill du inspirera så är Pinterest den perfekta plattformen – 98% av alla ’Pinners’ säger att de har testat saker som de har hittat på plattformen, jämfört med 71% på övriga sociala plattformar som Facebook & Instagram. Och Pinners spenderar i snitt 29% mer än folk som inte använder Pinterest.
Hur man annonserar på Pinterest
Steg 1. Skapa ett business-konto
Du skapar ditt Business-konto via följande länk: https://business.pinterest.com/sv/creating-your-account. Om du redan har ett Pinterest-konto idag så kan du konvertera detta till ett Business-konto
Steg 2. Installera Pinterest-pixeln på din webbplats
Innan du kommer igång med din annonsering på Pinterest är det viktigt att du installera deras Pixel-tagg på din webbplats. Detta gör så att du kan spåra hur besökarna beter sig, bland annat om de konverterar eller inte
Steg 3. Välj målet med din kampanj
Här finns det ett flertal mål att välja bland men om du driver en webbplats så tycker jag personligen att du ska välja Trafik-alternativet. När man har tillräckligt med data från Pixeln som installerats så kan man även välja att sätta konverteringar som mål.
Steg 4. Sätt budget på din kampanj
Namnge din kampanj och välj daglig och livstidsbudget. Mer detaljerad prissättning väljs senare
Steg 5. Skapa din annonsgrupp
En annonsgrupp är en samling för dina sponsrade pins. Varje annonsgrupp kan ha olika budgetar och målgrupper. Annonsgrupperna hjälper dig att ha olika mål i din kampanj baserat på innehållet i dina pins
Steg 6. Välj din målgrupp
Här ställer du in de parametrar för målgruppen du vill nå. Du kan rikta in dig på kön, plats, språk och vilken enhet. Eftersom du vill ha trafik kan det vara värt att börja med en rätt så bred målgrupp för att få volym
Steg 7. Välj placeringar
Här kan du välja mellan Browse och Search och detta bestämmer var dina pins ska visas. Browse visas i feeden för användaren och relaterade pins medan Sök visas när en användare söker efter sökorden som du väljer i nästa steg
Steg 8. Lägg till intressen och sökord
Du kan utöka din inriktning genom att lägga till intressen och sökord till annonsgruppen. Denna inställning gör att kan stärka relevansen för de som söker efter dina pins. Enligt Pinterest så ökar pricksäkerheten om detta används
Steg 9. Sätt budget och schema
Här sätter du din budget och schema per annonsgruppsnivå. När du är klar med detta är det dags att välja Pins
Steg 10. Välj pins och lansera kampanj
Här kan du antingen skapa nya pins eller välja pins du redan har skapat sedan innan. Rekommendationen är att ha cirka 3-4 pins per annonsgrupp för att se vilka som fungerar. När du är klar med detta är det bara att tuta och köra och du har skapat din första Pinterest-kampanj!